8 Μάρτη-Παγκόσμια Μέρα Γυναίκας: Τελικά τιμήθηκε η Γυναίκα ή μήπως ξεφτιλίσθηκε η Μέρα της σε μερικές εκδηλώσεις ….. ;

Μόλις λίγες ημέρες πέρασαν που η παγκόσμια κοινότητα τίμησε τον αγώνα της γυναίκας για τα εργασιακά,πολιτικά και κοινωνικά της δικαιώματα. Χωρίς να διεκδικώ τις δάφνες του καθηγητή ιστορίας, για τους σκοπούς αυτού του post. αναγκαστικά θα  ξεκινήσω πρώτα με μια παράγραφο ιστορικής αναδρομής. Αυτό γίνεται  για να μπορέσει να κρίνει ο πολίτης τον τρόπο που αντιμετωπίσθηκε   η επέτειος αυτή από μερικές συλλογικότητας του προαστίου μας που έκαναν το κόπο να διοργανώσουν εκδηλώσεις με το θέμα αυτό.

Συνοπτική Ιστορική αναδρομή:

Η παγκόσμια ημέρα της γυναίκας έχει καθιερωθεί σαν διεθνής ημέρα των δικαιωμάτων των γυναικών. Έχει τις ρίζες της στις αιματηρές διαμαρτυρίες και απεργία των γυναικών, που δούλευαν στα υφαντουργεία και στα ραφτάδικα της Νέας Υόρκης, στις 8 Μάρτη 1957, που ζητούσαν μείωση των ωρών εργασίας (δούλευαν 16 ώρες) εξίσωση του μισθού τους με τους άνδρες, ανθρώπινες συνθήκες δουλειάς.Οι διαμαρτυρίες των γυναικών συνεχίσθηκαν  και στον εικοστό αιώνα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, για ίσα δικαιώματα, καλύτερες συνθήκες εργασίας καθώς και δικαίωμα ψήφου. Ο εορτασμός της Επετείου της 8 Μαρτίου σαν Διεθνής Ημέρα καθιερώθηκε με πρόταση της Γερμανίδας σοσιαλίστριας Clara Zetkin κατά τη διάρκεια της Δεύτερης Διεθνούς Συνδιάσκεψης που συνήλθε στη Κοπεγχάχη το 1910, κάτω από δυο βασικά συνθήματα: Την πάλη για τα δικαιώματά της και την πάλη για την ειρήνη. Εορτάσθηκε για πρώτη φορά το 1911. Το 1977 η επέτειος αυτή θεσμοθετήθηκε από τον ΟΗΕ, ο οποίος κάλεσε όλες τις χώρες του κόσμου να γιορτάσουν την ημέρα για τα δικαιώματα των γυναικών.

Είναι μια μέρα κινητοποιήσεων σε όλο τον κόσμο για την υποστήριξη της ισότητας, και την αξιολόγηση της θέσης των γυναικών στην κοινωνία. Δεν έχει καμιά σχέση με τη γιορτή της μητέρας και την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, αν και γίνεται προσπάθεια από μερικές συλλογικότητες να ακυρωθεί το πολιτικό της νόημα. Ακόμη και σήμερα στην Ελλάδα μερικά  στοιχεία είναι ενδεικτικά:
Η ανεργία στις γυναίκες φτάνει σε πολύ πιο υψηλά ποσοστά από ό,τι στους άνδρες, όπως και τα ποσοστά της μερικής απασχόλησης. Οι γυναίκες εξακολουθούν να αποτελούν τα τρία τέταρτα των εργαζομένων με μερική απασχόληση, χαμηλούς μισθούς και περιορισμένες κοινωνικές παροχές. Σε ό,τι αφορά τις απολύσεις οι γυναίκες πληρώνουν βαρύτερο τίμημα. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, μία στις τρεις γυναίκες άνω των 65 ετών και μία στις τέσσερις στις ηλικίες 16-24 ετών βρίσκονται κάτω από τα όρια της φτώχειας, ενώ μία στις πέντε γυναίκες είναι μακροχρόνια άνεργη. Επιπλέον τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν καθαρά ότι η οικονομική, οικογενειακή και εργασιακή ανισότητα της γυναίκας περιορίζει πάρα πολύ τον ελεύθερο χρόνο της και επηρεάζει αρνητικά τη διάθεση της για συμμετοχή στη πολιτική. Η πολιτική εκπροσώπηση στους Δημοτικούς θεσμούς είναι ένα ακόμη πεδίο στο οποίο υπάρχει ανισοτιμία των δύο φύλων.

Μερικά στοιχεία για το Δήμο μας: Μελετώντας τις πρώτες λίστες υποψήφιων δημοτικών συμβούλων, όσες έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής από τις δημοτικές παρατάξεις, προέκυψαν τα παρακάτω στοιχεία για το ποσοστό εκπροσώπησης του γυναικείου φύλου σ’ αυτές.

 

Δημοτική Παράταξη

αριθμός Γυναικών υποψηφίων / Συνολικό αριθμό Υποψηφίων Ποσοστό συμμετοχής υποψήφιων γυναικών
Ηράκλειο-Ᾱνθρώπινη Πόλη -Μπάμπαλος 10 / 44 22,72 %
ΑΚΕΠ -Βλασσόπουλος 11 /39 28,2 %
ΠΝΟΗ -Κουτρούλης 14 / 30 46,66 %
ΔΑΣΗ-Μαστοράκος 12 / 36 33,33 %
“Οραμα-Γεωργόπουλος” 8 /26 30.76 %
Οι υπόλοιπες τρεις παρατάξεις δεν έχουν ανακοινώσει ακόμη  λίστες υποψηφίων

Παρατηρούμε από τον παραπάνω πίνακα πως μόνο στη νεοεμφανισθείσα παράταξη “ΠΝΟΗ Ηρακλείου” υπάρχει ικανοποιητική εκπροσώπηση του γυναικείου φύλλου, με τη μεγαλύτερη συμμετοχή Γυναικών να αγγίζει περίπου το 47 % . Στις υπόλοιπες  η γυναικεία συμμετοχή είναι πολύ μικρότερη (κάτω του 33 %), με ουραγό την παράταξη “”Ηράκλειο-Ανθρώπινη Πόλη” (μόλις 23 %) παρόλο που η τελευταία αυτοδιαφημίζεται συνεχώς ότι έχει το “αντιπροσωπευτικότερο ψηφοδέλτιο της κοινωνίας του Ηρακλείου” . Με προτελευταία τη παράταξη ΑΚΕΠ-Παντελής Βλασσόπουλος.

Στο προάστιό μας, τέσσερεις δημοτικές παρατάξεις (στη πραγματικότητα δύο, όπως θα δείξω), εν όψει και του προεκλογικού αγώνα,  διοργάνωσαν εκδηλώσεις με σκοπό να γιορτάσουν την Επέτειο αυτή. Όμως, όπως θα διαπιστώσετε μόνοι σας διαβάζοντας τις επόμενες παραγράφους, μερικές εκδηλώσεις δεν κατάφεραν να τιμήσουν πραγματικά τη Γυναίκα, όπως τις αξίζει, και να αναδείξουν το πραγματικό περιεχόμενο της 8 Μάρτίου.

Α) Η εκδήλωση για την Ημέρα της Γυναίκας του “Ηράκλειου – ανθρώπινη Πόλη” είχε τα εξής χαρακτηριστικά

  1. Προετοιμάστηκε πολύ καλά, πολλές μέρες πριν τις 8 Μαρτίου με εκτύπωση-μοίρασμα προσκλήσεων και δημοσιεύσεις στον Τύπο και στο Ιντερνετ.
  2. Το  μεγάλο πλήθος γυναικών που προσήλθε στο χώρο εκδήλωσης (ταβέρνα), αντί αντιτίμου 17 €, και το γλέντι χορού που ακολούθησε.
  3. Τον έντονο προεκλογικό χαρακτήρα που σκέπασε τελείως, σαν ένα πάπλωμα, το πραγματικό περιεχόμενο της Ημέρας αυτής. Η εκδήλωση ξεκίνησε με την ομιλία του Μπάμπαλου για τις τρέχουσες εκλογές και συνεχίσθηκε με την παρουσίαση για δεύτερη φορά (η πρώτη φορά ήταν στη κοπή της πίτας της παράταξης) των γυναικών – υποψήφιων δημοτικών συμβούλων. Ενώ κάθε υποψήφια , με τη σειρά της, εξάγγειλε ένα σύντομο χαιρετισμό κυρίως εκλογικού χαρακτήρα. Ποικίλες αρνητικές εντυπώσεις προκάλεσε, όμως, σε μέρος του ακροατηρίου, η Δέσποινα Αιβατζίδου στο δικό της χαιρετισμό η οποία απευθύνθηκε στις παραβρισκόμενες γυναίκες και στον Μπάμπαλο με το “φθηνό πυροτέχνημα”:
    “Μέχρι τις 18 θέλουμε τις δικές σας αγκαλιές. Μετά τις 18 θάχετε τη δική μας. Μπάμπαλε Νίκο να συνεχίσεις νάχεις ανοιχτή τη πόρτα σου στο κόσμο στις 19”
    , προεξοφλώντας, έτσι, και τη νίκη από τη πρώτη Κυριακή. Επιπλέον αυτού, αν και δεν ανέφερε τίποτα για τα δικαιώματα της γυναίκας, εν τούτοις δεν παρέλειψε να εκθειάσει τη γυναίκα του Μπάμπαλου για την βοήθεια που προσφέρει στην εκλογική μάχη. Έχουν καμιά σχέση όλα αυτά, όμως, με τη “Διεθνή Ημέρα της Γυναίκας;
  4. Το βασικό της εκδήλωσης αυτής ήταν ο αγώνας για τη νίκη και όχι ο αγώνας της Γυναίκας για τα δικαιώματα της που καταπατούνται και σήμερα. Η φράση “Πάμε για τη Νίκη” που ακούστηκε αρκετά, λειτουργεί κυρίως σαν εμψύχωση – συσπείρωση των υποψήφιων, όμως σαν πολιτικός λόγος είναι χωρίς ουσία, και θυμίζει τη παλαιοκομματική νοοτροπία που δυστυχώς υπάρχει στις βουλευτικές εκλογές.Μπορεί όμως σήμερα, με αυτή τη νοοτροπία να πεισθεί ο νέος και ο άνεργος, και αυτός που απέχει από την εκλογική διαδικασία να συμμετέχει τουλάχιστον στις εκλογές;; Μήπως είναι βαθιά πλάνη για οποιοδήποτε, να θεωρεί ότι μπορεί να έχει στο τσεπάκι του τις ψήφους όλων αυτών των γυναικών; Το γεγονός οτι πολλές γυναίκες συμμετέχουν και σε άλλες εκδηλώσεις διαφορετικών παρατάξεων δεν σημαίνει τίποτα; Οι  γυναίκες παραβρέθηκαν σε ένα γλέντι, μπορεί να έφαγαν, να ήπιαν και μερικές να χόρεψαν, αλλά από και πέρα τί;. Δεν έμαθαν, ούτε βίωσαν τίποτα για την ημέρα αυτή. Αντιμετωπίσθηκαν απλώς σαν  ψηφοφόροι, παρόλο που το δικαίωμα της γυναικείας συμμετοχής στη ψήφο είχε κατακτηθεί δεκαετίες πριν.

Παρακάτω σας δείχνουμε και το δελτίο τύπου που έστειλε η παράταξη στην Εφημερίδα ΖΩ:

image

“Οι Γυναίκες της Παράταξής μας απέδειξαν για μία ακόμη φορά πως ξέρουν να περνούν όμορφα και να διασκεδάζουν!

Αυτή τη φορά παρευρέθηκαν στο »ΣΤΕΚΙ» το οποίο γέμισαν ασφυκτικά με την παρουσία τους!

Τις ευχαριστούμε,λοιπόν, και ευχόμαστε ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ σε όλες τους!”

 

 

 


Β) Η εκδήλωση του “Δικτύου Πολιτών Ηρακλείου” Αντίσταση –Αξιοπρέπεια -Αλληλεγγύη

Τελείως διαφορετική σε ύφος, περιεχόμενο και μορφή ήταν η εκδήλωση του Δικτύου. Με το σύνθημα “Ψωμί και Τριαντάφυλλα” το “Δίκτυο Πολιτών”, τίμησε την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας σε εκδήλωση της στις 9 Μάρτη στη Βίλα Στέλλα, ένα χώρο που γέμισε ασφυκτικά από κόσμο, ενώ πλήθος υπήρχε και στη βεράντα.  Η εκδήλωση αυτή ήταν λιτή (λίγο κρασάκι μόνο κεράστηκε στο κόσμο από τα μέλη του Δικτύου, στο τέλος της), όπως αρμόζει άλλωστε στη σύγχρονη φτώχεια που μας κατακλύζει, αλλά και ουσιαστική, γιατί παρουσιάσθηκε η ημέρα αυτή όπως καθιερώθηκε στη ιστορία, σαν εκδήλωση μνήμης των παλιότερων αγώνων της γυναίκας, ενώ δεν έλειψαν και οι πλούσιες αναφορές για τη σύγχρονες μορφές καταπίεσης και ανισοτιμίας της γυναίκας στην ομιλία της υποψήφιας δημάρχου Ειρήνης Κατσινοπούλου, η οποία δεν σχολίασε σχεδόν καθόλου τις εκλογές. Στην εκδήλωση μίλησε και μια αγωνίστρια του Ελληνικού γυναικείου  κινήματος, που επικεντρώθηκε στις αρνητικές επιδράσεις που ασκεί η “πολιτική του μνημονίου” στη γυναίκα. Ενώ οι παραβρισκόμενοι βίωσαν τις μπαλάντες και τα αγωνιστικά τραγούδια της  Μαρίας Εσπέρ (τραγούδι) και του Αρη Γραικούση (πιάνο). Η εκδήλωση αυτή είχε ανακοινωθεί πριν πολλές μέρες με πρόσκληση που δημοσιεύτηκε στον τοπικό Τύπο και στο Ιντερνέτ. Δείτε το Δελτίο Τύπου της παράταξης.

image

image_3
OLYMPUS DIGITAL CAMERA         image_2
image_01_1 image_5

Η εκδήλωση της δημοτικής παράταξης “ΑΚΕΠ.-Παντελής Βλασσόπουλος”

Είχε τα εξής χαρακτηριστικά:

  1. Ήταν μια γιορτή σε μια καφετέρια.
  2. Δεν υπήρχε προηγούμενο  κάλεσμα στο Τύπο προς τις Γυναίκες του Ηρακλείου για τη πληροφόρηση τους και τη συμμετοχή τους. Γνώριζε κανείς άλλος πολίτης εκτός από τα μέλη της ΑΚΕΠ την ύπαρξη αυτής της εκδήλωσης; Προσωπικά δεν είχα πληροφορηθεί τίποτα, μολονότι παρακολουθώ πολύ καλά τα δρώμενα στο Δήμο Ηφαιστιαδών (Ηράκλειο). Απ’ αυτό προκύπτει ότι διοργανώθηκε εξ’ αρχής “κεκλεισμένων των θυρών” και ήταν μια ενδοπαραταξιακή συνάντηση.
  3. Εμφανίστηκε στο Ιντερνέτ, σαν εκδήλωση της Ημέρας των Γυναικών, δια μέσου διαφόρων φωτογραφιών που δημοσίευσαν στο Facebook μερικά στελέχη του δήμου και υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι του Βλασσόπουλου, δυο-τρεις μέρες μετά τις 8 Μάρτη.
  4. Η  συνάντηση αυτή στην καφετέρια ήταν χωρίς “πλήθος” γυναικών, δεν υπήρχε δηλαδή κόσμος (αυτό φαίνεται στις φωτογραφίες που βγήκαν στη φόρα), αλλά ούτε περιεχόμενο είχε. Π.χ  δεν έγινε καμιά ομιλία. Θυμίζει μια οικογενειακή συνάντηση των υποψηφίων με το σκοπό να απολαύσουν τον καφέ τους.
  5. Το πιο σπουδαίο, αυτό που χαρακτηρίζει και πολιτικά τη συνάντηση αυτή, ήταν ότι συμμετείχε και η βουλευτής της Ν. Δημοκρατίας Σοφία Βούλτεψη (πρώτη πόζα στις φωτογραφίες) , για να  θυμίζει πολύ καλά στον πολίτη τη φάρσα της αυτοδιαφημισμένης  “Ανεξαρτησίας” της ΑΚΕΠ από τα πολιτικά κόμματα.

1932405_662689890443750_171178167_n[1]
Η βουλευτής της Ν. Δημοκρατίας Σοφία Βούλτεψη (δεύτερη από αριστερά)

1920249_662691107110295_1480972850_n[2]
1904092_662692250443514_30952816_n[1] 1890987_662691257110280_855662445_n[1]

    Η εκδήλωση της δημοτικής παράταξης “ΠΝΟΗ Ηρακλείου –Κ. κουτρούλης”

    Στις 17/3//2014 δημοσιεύτηκε στον Τύπο το δελτίο που είχε στείλει η δημοτική κίνηση ΠΝΟΗ Ηρακλείου με το οποίο ενημέρωνε τους πολίτες για μια γιορτή που είχε οργανώσει στα γραφεία της για να γιορτάσει την Ημέρα της Γυναίκας . Στην εκδήλωση αυτή συμμετείχαν λίγες γυναίκες, προφανώς γιατί δεν είχε προδημοσιευτεί κάλεσμα στον τοπικό Τύπο για να πληροφορηθεί ο πολίτης του Ηρακλείου. Έγινε όμως μια συνοπτική ομιλία για τον νόημα της ημέρας από τον Κυριάκο Κουτρούλη. Ήταν κυρίως μια ενδοπαραταξιακή γιορτή.

     

    clip_image001 ekdilosi gynaikas

    Δείτε το δελτίο τύπο της κίνησης που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Συνείδηση (17/3/2014):

    “ Την Παγκόσμια Ημέρα για τη Γυναίκα τίμησε με εκδήλωσή της η παράταξη “ΠΝΟΗ Ηράκλειο”, της οποίας ηγείται ο υποψήφιος δήμαρχος, κ. Κυριάκος Κουτρούλης.

    Όπως μα ενημέρωσαν σχετικά από το Συνδυασμό: “Στις 8 Μαρτίου, την παγκόσμια ημέρα της Γυναίκας:

    . Τιμάμε και γιορτάζουμε την ημέρα της γυναίκας , της μάνας, της κόρης, της αδελφής.

    . Τιμάμε και γιορτάζουμε τους αγώνες για την κατοχύρωση της ισότητας και των δικαιωμάτων της.

    . Καταδικάζουμε την εκμετάλλευση και την βία εναντίων τους.

    Οι γυναίκες τη παράταξης «ΠΝΟΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟ » μαζί με τον επικεφαλής και υποψήφιο δήμαρχο Κυριάκο Κουτρούλη, θέλουμε να ευχαριστήσουμε όλες τις γυναίκες που μας τίμησαν με την παρουσία τους στην εκδήλωσή μας την Παρασκευή 7/3/2014, που ήταν αφιερωμένη στην γυναίκα.”

     

Μια σκέψη σχετικά μέ το “8 Μάρτη-Παγκόσμια Μέρα Γυναίκας: Τελικά τιμήθηκε η Γυναίκα ή μήπως ξεφτιλίσθηκε η Μέρα της σε μερικές εκδηλώσεις ….. ;

Σχολιάστε